A38 Hajó története

Az A38 Hajó

A budapesti A38 Hajó Magyarország egyik legjobban felszerelt, technikailag kifogástalan koncerthelyszíne és független kulturális központja, amely évente hétszázötven előadóművészeti programot, koncertet szervez. Emellett az ország egyik legtermékenyebb, egyben egyik legnagyobb tradíciókkal bíró mozgóképgyártó műhelye, amely évente több száz televíziós produkciót készít, egyben az M2 Petőfi TV naponta jelentkező élő műsorainak helyszíne. A Hajó 2014 óta tagja az európai klubokat összefogó, feltörekvő tehetségeket támogató Liveurope programnak, mely révén már több száz ígéretes előadó kapott lehetőséget színpadain. A 2003 óta működő koncerthelyszín eddig több mint tizennégyezer programot, koncertet, kiállítást, színházi előadást szervezett meg és bonyolított le, közel ötezer televíziós műsort és több száz élő televíziós adást rögzített. Éves látogatószáma meghaladja a ötszázezer főt.

Építés

Az A38 Hajó 1968-ban a kijevi Lenin Hajógyárban, az Ukranszkoje Dunajszkoje Parahodsztvo, azaz az Ukrán Dunai Hajózási Társaság megrendelésére készült. Eredeti funkcióját tekintve önjáró kőszállító uszály volt, a Dunán látott el szállítási feladatokat. 1991-ben, a Szovjetunió felbomlásakor az Ukrán Dnyeper Hajózási Társaság tulajdonába került. A Belgrád 1999-es NATO-bombázása során megsérült hidak romjai hajózhatatlanná tették a Duna alsó szakaszát, ekkor a Tripolje szállítási feladatai is megszűntek, és a hajó a következő években a Duna-delta ukrán szakaszán vesztegelt.

A roncsként számon tartott Tripolje felújítása 2002-ben kezdődött el. A teljes külső-belső átalakítást a révkomáromi SLKB és az újpesti Ganz-Vitla végezte. A megújult hajótest belsőépítészeti kialakítására a VM Művek két építésze, Váncza László és M. Miltényi Miklós tervei alapján került sor, a fedélzetet pedig Drabik András és Lois Viktor kortárs szobrai díszítik. A másfél évig tartó átépítést követően vontatták jelenlegi helyére, a budapesti Petőfi híd budai hídfőjéhez. A belsőépítészeti munkák nagy része itt zajlott. Az A38 Hajó ünnepélyes megnyitója 2003. április 30-án volt.

Az Artemovszk 38 típus viszonylag rövid, ámde széles és lapos kialakításának, valamint nagy rakterének köszönhetően alkalmasnak bizonyult a koncertteremmé és vendéglátóhellyé történő átalakításra, azonban a korábbi precedens nélküli beruházás így is komoly kihívást jelentett a tervezőknek. A 15 méter széles, 85 méter hosszú és 160 centiméter merülésű hajótest teljes szerkezeti, gépészeti felújításon esett át. A sikeres funkcióváltás érdekében konténerszerű blokkok lettek kialakítva a hajótestben, melynek fő része az A38 „gyomrában” lévő, 4 méteres belmagasságú 12 méter x 6 méteres színpaddal rendelkező, 650 fős befogadó képességű koncertterem, az ezekhez csatlakozó két belső bár, a 110 fő kiszolgálására alkalmas étterem, mint vendéglátóhely, valamint a nyáron klubkoncertek és partik helyszínéül szolgáló tetőteraszok.

Az átalakítás után a hajó össztömege 450 tonnáról 1200 tonnára nőtt. A teljesen hangszigetelt, a kor színvonalán a legmodernebb hangtechnikával felszerelt koncertterem akusztikai kialakítását a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Akusztikai Laboratóriumának közreműködésével ugyanaz a világszínvonalú csapat végezte, mely a Művészetek Palotájánál (MÜPA) is dolgozott.

A kivitelezés során, a helytakarékosság miatt is a Hajó motorját és a gépészetet eltávolították, ugyanakkor a korszerű, modern és high-tech megoldások mellett a tervezők nagyon ügyeltek az eredeti mérnöki és ipari megoldások jellemzőinek megőrzésére. A hajótest teljes rekonstrukcióját több mint egy év leforgása alatt a szlovákiai révkomáromi hajógyárban végezték.

Az új hajótest

2010 fordulópont volt az A38 Hajó történetében, mert egy Európai Uniós pályázaton elnyert támogatás segítségével egy közel 300 tonna acél, üveg, és vasszerkezetből álló, hófehér új úszóművel bővült a hajó, melyet a nyergesújfalui hajógyárban építettek. A csaknem 50 méter hosszú, 14 méter szélességű és négy méter belmagasságú építmény indusztriális stílusával, letisztult formavilágával illeszkedik az ukrán szénszállító hajóból átalakított A38-hoz.

Az új hajótestben kapott helyet egy 125 négyzetméteres, 30 négyzetméteres terasszal rendelkező kiállítótér, mely hosszú éveken át kiemelkedő színvonalú kortárs képzőművészeti kiállítások rendezésére szolgált, de a Dunára néző, panorámaablakos teremben koncerteket, előadásokat és konferenciákat is rendeztek. Ez a tér ma a Petőfi Rádió stúdiója. Fontos turisztikai attrakciót és a vízi tömegközeledésben komoly fejlesztést jelentett, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) együttműködésben itt hajókikötő, megálló létesült a BKV menetrendszerűen közlekedő vízibuszjáratai számára.

A panorámastúdió

2015-ben újabb építészeti fejlesztés zajlott az A38-on. Ekkor készült el a hajó orrterasza fölött a látványos, 33 négyzetméteres, minden igényt kielégítő technikai felszereltségű televíziós stúdió, a panorámastúdió. A stúdióból egyrészt pazar kilátás nyílik a Gellérthegytől a Hármashatár-hegyen át a pesti rakpartokig. Építése óta ez a Petőfi TV esti élő műsorának stúdiója

2021-ben számos új fejlesztés vette kezdetét. A koncertterem új vészkijáratot kapott, hogy a legszigorúbb biztonsági és tűzvédelmi elvárásoknak is megfeleljen. Az A38 szárazföldi oldalához új úszótest csatlakozott a szennyvíztárolási funkciók átvételére, hogy a hajó belsejében tér szabaduljon fel. Itt lett kialakítva az orrstúdió, amely kamara-jellegű koncerteknek és előadásoknak ad otthont 100 fős befogadóképességével. A hajó dunai oldalán található hajótest jelentős átalakításon és fejlesztésen esett át. A korábban kiállítótérként funkcionáló terem ma a Petőfi Rádiónak ad otthont. A legkorszerűbb stúdiófunkciókkal, ahol élő rádióadás közvetítése, valamint tévé-, videó- és hanganyagok felvétele és megmunkálása zajlik. Az A38 Hajó tetőterasza funkcionális bővítésen esett át, aminek köszönhetően a pultok, a színpad, a mosdó új helyet foglalnak el, és a VIP-részleg tágasabb lett.

Tagságok, elismerések

Az A38 Hajó az első magyarországi tagja az európai független kulturális intézményeket tömörítő szakmai szervezetnek, a Trans Europe Halles-nak.

2017-ben Bognár Attilát, az A38 Hajó vezetőjét a Forbes Urban különszáma beválasztotta a 100 legfontosabb közéleti szereplő közé, akik világvárossá tették Budapestet.

Bende Zsuzsannát, az A38 Hajó vezető programszervezőjét Magyarország kulturális területen 4. legbefolyásosabb nőjének választotta a Forbes magazin.

2021-ben az A38 Hajó logóját beválogatták a Magyar Logók című könyvbe.

2023-ban az A38 Hajó 15. évfordulójára készült arculata, redesignja bekerült a Magyar Tervezőgrafika TOP 100 kiadványba.

Film az A38 Hajóról 2023-ban, az A38 Hajó 20. születésnapjára készült el a történetét, működését, munkatársait, életét bemutató film Szirmai Márton rendezésében.
https://www.youtube.com/watch?v=yaUj7myqX2o

Szakmai elismerések és díjak

• Az év kulturális plakátja, 2007

Fődíj


• Az év kulturális plakátja, 2008

Fődíj


• Az év kulturális plakátja, 2009

Fődíj


• Best of Budapest & Hungary, 2010

Legjobb élőzenés helyszín


• “Aranyrajzszög” díj, 2010

Legjobb kulturális plakát


• VoltFolio Médiadíj, 2010

Legjobb élőzenés helyszín


• Best of Budapest & Hungary, 2011

Legjobb élőzenés helyszín


• VoltFolio Médiadíj, 2011

Legjobb élőzenés helyszín


• Best of Budapest & Hungary, 2012

Legjobb élőzenés helyszín


• VoltFolio Médiadíj, 2012

Legjobb élőzenés helyszín


• Lonely Planet World’s 100 Greatest Bar, 2012

Győztes


• Mediadesign díj, 2014

Legjobb átfogó kommunikációs tervezés


• Az év honlapja díj, 2014

Kultúra kategória, különdíj


• Kreatív Kraft díj, 2015

Kategóriadíj, Legjobb televíziós főcím

Kategóriadíj, Legjobb fénytechnika


• Music Hungary, 2015

Legjobb zenei klub


• Kreatív Mediadesign díj, 2018

Arculattervezés arany

YouTube jelenlét ezüst