Bardo

Bardo

BARDO - In memoriam Gasner János

"A BARDO projekt a legújabb zenei formáció az életemben. 2006-ban, 50. születésnapomra „kaptam egy lemezt” zenészbarátaimtól, amit megelőzött egy „rajongó”, Molnár Andor ajánlata. Ha van kedvem, menjek stúdióba, vegyek fel néhány dalt, és adjam ezt a lemezt a közönségemnek születésnapi ajándékba. Két János lett ennek a vállalkozásnak a motorja: Gasner János egyféle lelki menedzsmenttel szolgált a zeneszerzői munkálatokon túl, a másik János pedig ( Másik János) a felvételek létrejöttén bábáskodott.
Mindketten hittek bennem, mint, ahogy ezzel a lelki támasszal szolgált Kiss Tibi is, akinek az azóta hatalmas karriert befutott „Most múlik pontosan” című dalát kettesben felénekelni külön öröm volt. De Víg Mihály is lerótta tiszteletét két saját szerzemény, na meg nagyszerű gitárjátéka által, valamint a fiatal, a jelenlegi felállásban is játszó billentyűs, Horváth Bálint, aki többek közt Müller Péter Sziámival dolgozik együtt.
2006 október 23-ra terveztük a stúdiómunkák kezdését, s arra gondoltunk, hogy november 4-én fejezzük be, ezzel a gesztussal adózva a személyes évfordulómmal egybeeső félévszázad előtti ’56-os forradalomnak. Azon az „szép” őszi estén baráti társaságában ünnepeltük volna gyermekem születésnapját, miután keresztül rohantunk a még lezáratlan belvároson, a könnygáz- és gumilövedékek durranásai és a felhergelt tömeg fejvesztett nyomulása közepette. A Váci utcáról üvegcsörömpölés hangjaira „fiatal magyarok rázták az utcát, akik a külvárosból jöttek törni zúzni és riai-ria-hungáriázni a belvárosba. Telefon a stúdióból, hogy mikor érkezem, telefon a drága Darvas Feritől, akivel Kemény István és Térey János költőbarátaim verseit zenésítettük meg a készülő lemezre. Feri a Víg Színházból nem tudott elindulni, én a belvárosból…úgyhogy, a lemezt felvételt másnapra kellet halasztani.
24-én azonban elkezdődött a munka, és a tervezett időre be is fejeződött.
A lemez készen állt arra, hogy az 50. születésnapomra szervezett ÁGI’50 ünnepi koncerten kezébe adhassam 500 rajongónak. A borítóra a képeket a rákosrendező pályaudvaron vettük fel, a lányom készítette a fotókat. A lemez címe 1957 lett volna, mivel az egyik dalt Vágvölgyi B. András napjainkban bemutatásra kerülő Kolorádó Kid című, a forradalom leverése után játszódó filmjéhez szereztük Gasner Jánossal. Mielőtt a felirat felkerült volna, jött a borzasztó hír: meghalt Kakuk Judit, a Gödör Klub megálmodója, anyja, mindene, aki életét, társával, férjével Filep Ákossal a város Agorájának szentelte. A Judithoz fűző szeretet adatta a Bardo címet, utalással a Tibeti Halottas könyvben leírt köztes lét állapotára.
Az A38-on volt a lemezbemutató, a lemezen szereplő, s a később felbukkanó zenésztársakkal, Darvas Kristóffal, Gazda Bencével, Kiss Tibivel, Darvas Ferivel, Gasner Jánossal, Víg Miskával és Másik Jánossal.
Azóta még egy nagy veszteség ért, nem csak engem és a barátaimat, hanem a hazai zenei életet is: meghalt Gasner János, akinek a bíztatására a lemez elkészülte után a Bardo projekten tovább dolgoztam. Kemény István Romos dalocska című versére írt közös szerzeményünk ekkor születet, és a repertoárunk egyik legkedvesebb darabja. János halála után Bujdosó János, a nagyszerű gitáros – zeneszerző állt mellém, az ő lelkesedése nélkül talán fel is adtam volna, bár Másik János is próbálta tartani bennem a lelket. Így, hát elkezdődtek a Gasner János - Másik János kezdeményezte BARDO projekt élővé szervezésének munkálatai. Egyszerűbben szólva, a próbák.
Az első felállásban mintegy két éven keresztül Másik János bandoneon, Bujdosó János gitár, Rózsa István tuba, Dudás Zsombor dobon játszott.
Az elmúlt évben, egy párizsi, egy berlini és egy szlovákiai, valamint számos hazai koncert után Másik János kiszállt a formációból, s egy darabig Murad lépett a „helyébe”, majd kiegészült a zenekar Horvát Bálint billentyűssel, aki a lemezfelvételen Gasner János szerzeményében már játszott.
Ez a jelenlegi felállás is – amit alkalomadtán a zenészek elfoglaltságai okán variálgatunk: ” állandó” kiegészítő tagjaink Kardos Dani gitáron, Boros Levente dobon.
A Bardo dalai egyféle sanzonos világot idéznek, abból a hangulatból szólaltatják meg a ’80-as évek zenei undergroundjának számomra kedves dalait, valamit két kortárs költőnk, Térey János és Kemény István verseiből is válogattunk a megzenésítés során."                                                                                                            /Bárdos Deák Ágnes/

„A nyolcvanas évek budapesti underground zenei szcénájának ismerői persze jól tudják kicsoda is Bárdos Deák Ági. A Kontroll Csoport énekesnője vad vágtát mutatott be az évtized első felében: volt alternatív szex szimbólum, főszerepelt filmen (pl. Müller Péter Iván: Ex-kódex), volt politikai irányultságú rendőrségi ügy gyanúsítottja, body artos punkgesztusként felvágta az ereit a színpadon. De: Punkznotdead, Bárdos Ági az olvadás, majd a rendszerváltás időszakában sem pihent, a Kontroll feloszlása után megalakította az Ági és a Fiúk formációt, majd ez év eleje óta Kontroll Válogatás–Ági 50 néven adott koncertsorozatot. Ági ugyanis 50 – vö.: punk’s not dead – ám pont novemberi születésnapján előjött egy úgy formációval, új lemezzel, Bardo: Juditnak címen. Alkalmi, de milyen alkalmi!, zenészekkel játszik együtt (csak példálózó felsorolással: Darvas Ferenc és Kristóf, Gasner János, Kis Tibor, Másik János, Víg Mihály) és megpróbálkozik az érett punk-díva szerepkörével, mely Patti Smithnek vagy Marianne Faithfullnak olyan jól sikerült. Fogóddzon meg a Nyájas Olvasó, Bárdos Deák Áginak is sikerül! Dalai egy része Kontroll vagy Balaton remix, de úgy énekel Kurt Weilt is, mintha ő lenne Gisella May. Számai szövegét magamagán kívül Kemény István és Térey János költők írták, utóbbi egy film betétdala. Berlini kabarék, New York-i, budapesti hajnali kávéházak cigarettafüstje idézetik meg, valamint a szomorúság, mely a létezés maga.”                                                                                                        /Vagesz/