Solstafir (IS), Myrkur (DK), Árstídir (IS)

Három év után visszatér Budapestre Izland egyik legkülönlegesebb zenekara, a Sólstafir! A megújult felállás idén adta ki első albumát, a Berdreyminn pedig bátran nevezhető az eddigi legjobbjuknak: örvénylő, magával ragadó és besorolhatatlan poszt-gitárzene, amit áthat a jellegzetes skandináv melankólia és folklór. Így nem túlzás azt állítani, hogy kreativitásuk csúcsán láthatjuk újra a kvintettet. Az este különlegességét tovább fokozza, hogy az előzenekar a szintén lemezbemutatót tartó Myrkur lesz. A dán dalszerző-multiinstrumentalista black metálból, pasztoriális folkból és kórusművekből gyúr egyszerre súlyos és felemelő, brutális és törékeny dalokat, valahol a Sigur Rós és a Bathory metszetében. Az estet felvezeti a remek izlandi Árstídir.

 

Solstafir (IS)

A Sólstafir zenéje leginkább az izlandi tájakban gyökerezik: a sós hullámokban, a buja zöld mezőkben, a kitörő gejzírekben, a felszín alatt áramló, mélyvörös vulkáni magmában és a sarki jégesőkben. Ősi, de közben időtlen is. Ráadásul együtt változik és formálódik a tagokkal, akik eljátszák. A debütáló Í Blóði og Anda még klasszikus black metál, tremolókaros riffeléssel és blastbeatekkel, de már azzal a jellegzetes, csak rájuk jellemző hangulattal, amit később tökélyre fejlesztettek. Akárcsak a skatulyák elkerülését: az olyan előképeikhez hasonlóan, mint az Ulver, az In The Woods… vagy az Enslaved, ők is a saját képükre formáltak minden őket ért hatást. Elég csak a Masterpiece Of Bitterness húsz perces nyitómonstrumára, az I Myself The Visionary Headre gondolni, amiben a Vágtázó Halottkémek-féle őserejű sámánzenén át a poszt-rockos lebegetésekig szinte minden megtalálható.

De igazán a zenekar első korszakát lezáró csúcsmű, a Köld után léptek rá arra az útra, amin máig járnak. A Svartir Sandarra a kezdeti idők black metálba ágyazott folklórjából már csak utóbbi maradt meg, miközben egyre nagyobb teret nyertek a dallamok és a pszichedelikus lebegtetések. A három évvel ezelőtti Ótta pedig nem csak azt demonstrálta, hogy Aðalbjörn Tryggvason az évek során kiváló énekessé ért, hanem azt, hogy a Sólstafir-hangzás, akárcsak az anyaországuk gejzírei, mindig képes új utakat törni magának és a végtelenségig tágítható. Elvégre, ki gondolta volna, a zongora, a vonósok vagy a bendzsó nem csak felbukkan egy számukban, de tökéletesen is illik majd bele? Az egyre inkább előtérbe kerülő hard rockos hatásokról már nem is beszélve.

Ennek a folyamatos evolúciónak a csúcsa az idei Berdreyminn, a négyes eddigi legzeneibb és -egységesebb lemeze. Hiába szóltak az előzetes hírek a zene helyett az alapító dobos Guðmundur Óli Pálmason kirúgásáról/kiválásáról, az albumot ugyanarról a tőről metszették, mint az Óttát vagy a Svartir Sandart. Ez pedig azt jelenti, hogy minőségében is felér hozzájuk, élőben pedig minden bizonnyal ugyanolyan katakrtikusan szólnak majd az új dalok, mint a mára már klasszikussá nemesült Fraja vagy a Love Is The Devil (And I Am In Love).

Tagok
Aðalbjörn Tryggvason - gitár, ének
Svavar Austmann - basszusgitár
Sæþór Maríus Sæþórsson - gitár
Jón Hallgrímsson - dob

Lemezek
Berdreyminn, 2017
Ótta, 2014
Svartir Sandar, 2011
Köld, 2009
Masterpiece Of Bitterness, 2005
Í Blóði og Anda, 2002

Myrkur (DK)

Amalie Bruun karrierjét leginkább egy szóban lehetne összefoglalni: üstökösszerű. A Myrkur nevű projektje előtt csak egy popzenekarban (Ex Cops) játszó énekes-multiinstrumentalista első lemeze rögtön a Relapse Recordsnál jelent meg, ráadásul a Mayhem és az Ulver tagjai is közreműködtek rajta. Az M pedig leginkább az utóbbi zenekar Bergtatt-korszakát idézi, valamint a korai Immortalt - gyakran egy számon belül is. Bruun tökéletesen érzett rá rajta arra, hogy játszon a klasszikus black metál és a misztikus erdei folk elemeivel, miközben fátyolos énekhangja mindenkit elbűvölt, aki csak hallotta. Nem csoda, hogy hamarosan már olyan zenekarok előtt nyitott, mint a Deafheaven, a Behemoth vagy az Opeth.

Idén pedig érkezik a folytatás, a Mareridt, amelynek dalai valószínűleg a decemberi koncert setlistjét is dominálják majd. Ugyan eddig csak annyi tudható róla, hogy a producere a többek közt az A38-at megjárt Marissa Nadlerrel, a Sunn O)))-val és a Wolves In The Throne Rommal is dolgozó Randall Dunn volt, valamint hogy számos különleges hangszer (például nyckelharpán vagy mandolán) szól majd rajta, szinte biztosak vagyunk benne, hogy ismét valami különlegeset és túlvilágian gyönyörűt kapunk majd. Az pedig legkésőbb a tavalyi Mausoleum óta nyílt titok, hogy a Myrkur dalok élőben még inkább transzcendentális erővel bírnak.

Lemezek
Mareridt, 2017
Mausoleum, 2016
M, 2015

Árstidír (IS)

Az izlandi elektronikus-akusztikus hangszeres-vokalista együttes, az Árstíðir Európa egyik legkülönlegesebb zenekara. A zenéjében északi folkelemeket elektronikával, középkori gregoriánnal, klasszikus operával, dzsesszel, progresszív rockkal elegyítő kvartett pár éve járt már Budapesten. Akkor a Pain Of Salvation akusztikus koncertjének előzenekaraként éppen azzal az Anneke van Giersbergennel (a Gathering ex-énekesnőjével) lépett fel, akivel alig egy hónapja adott ki közös lemezt. A Verloren Verleden fantasztikusan erőteljes és eredeti lemez, egészen különleges számlistával, amin Irving Berlin- és Bersnstein-sztenderdektől Grieg- és Purcell-darabokon angol népdalokig és középkori izlandi himnuszokig sok minden szerepel.

Ez a sokoldalúság nagyon jellemző az Árstíðirre (a név azt jelenti: Évszakok, és valahogy "arsztithirnek" kell ejteni). A tavaly ötödik albumát megjelentető együttes elképesztően éneklő tagjai éppúgy adnak elő a cappellát (lásd legsikeresebb videójukat, a wuppertali pályaudvaron előadott középkori izlandi himnuszt, amit több mint ötmillióan néztek meg), mint zongorára-csellóra épülő artpopot, de a programozott elektronikus dobalapok használatától sem riadnak vissza.

Az Árstíðir az északi-izlandi, Björk utáni folkos artpop legszebb hagyományait követi: elegnacia, mély érzelmek, perfekcionizmus, muzikalitás és páratlan zenei gazdagság.

Az A38 Hajó területére való belépéssel hozzájárulsz, hogy rólad a közönség részeként felvétel készüljön, és ez a felvétel nyilvánosságot kapjon. Részletek a házirendben.