Kiállítótér

King Ayisoba (The Fela Kuti Of The 21st Century/GH), Zea (The Ex/NL)

Az új Fela Kutiként is gyakran emlegetett King Ayisoba végre elhozza formációjával elképesztő erejű és lendületű ghanai zenéjét a Hajóra, hogy egy felszabadító erejű örömünnepet tartson. Előtte fellép a zseniális holland The Ex-hez kötődő énekes-gitáros Arnold de Boer s ad ízelítőt folyamatosan új utakat kereső, gyermeki örömmel összelegózott zenei világból Zea nevű szólóprojektjével.

King Ayisoba (GH)

King Ayisoba a kologo, a ghánai kéthúros lant egyik legnagyobb virtuóza, mellesleg a kurrens világzenei színtér hatalmas ígérete. Első slágere, a 2006-os „I Want To See You, My Father” illetve a debütalbum Modern Ghanaians kisebb forradalmat indított el az országban. Miért? Mert újító és izgalmas módon keresztezte a tradicionális hangszereket hiphoppal, dancehallal és a helyi hip-life stílussal. Erre pedig felfigyelt Arnold de Boer is, aki nemcsak magával vitte Ayisobát a The Ex turnéira, de az általa vezetett kiadónál, a Makkum Recordsnál jelentek meg a folytatások is. Élőben ráadásul még a lemezeknél is szuggesztívebben szól a hangszer a kezében, tökéletesen passzolva ezzel az est főfellépőjéhez.

Felállás:
King Ayisoba - kolongo, ének, elektronika

Zea (NL)

"Rengeteg kedvenc új előadóm van, de rajtuk kívül még sokan olyanok is, akik már nagyon régóta színen vannak, de újra meg újra lenyűgöznek. Például most láttam Amszterdamban a The Exet és elképesztőek voltak." - mesélte A38-as koncertje előtt a Recordernek Thurston Moore, a Sonic Youth gitáros-énekese. Aki mellesleg fel is lépett a zenekar három évvel ezelőtti „fesztiválján”, ami egyfajta utazócirkuszként járta körbe Hollandiát. Utóbbi jó példa arra is, hogy az alapból is establishmentellenes kollektíva mindig is szerette a saját útját járni – akárcsak a rájuk is nagy hatást gyakorló honfitárs, a Crass. Arnoldék tőlük vették át többek közt a kollázsszerű albumok ötletét is, vagyis hogy a számokat nem szigorúan a zenekar rögzítette, hanem akadnak rajta kollaborációk, improvizációk és szólóban felvett dalok is. A nyolcvanas évek végével aztán a gerincvelőből előtörő politikus punkjukat felváltotta a különböző népek folklórja, valamint a szabad improvizáció iránti érdeklődés – innentől pedig nem volt megállás a számukra.

„Mintha a Public Image Ltd.-et Captain Beefheart irányítaná” - írta róluk a Mudbird Shivers című lemez kapcsán egy kritika és talán ez a legjobb megfogalmazás. Johnny Rottenékhez hasonlóan a The Ex tagjai is érdeklődtek az afrikai és jamaikai törzsi zenék iránt, amit aztán angstos poszt-punkkal és korai indusztriális hatásokkal vegyítettek. Ehhez jött még az improvizáció, a korai avantgarde és az európai folk iránti heves érdeklődésük, a végeredményt pedig azóta sem tudta senki reprodukálni. Szerencsére nem is kellett, Arnoldék ugyanis elképesztő tempóban ontották magukból a lemezeket, miközben a főhősnek arra is volt ideje, hogy olyan lemezeken működjön közre mint az A38-on is fellépett Fire! Orchestra Exitje és közben új tehetségekre is vadásszon…

...valamint a Zeavel is turnézzon. Bár még a kilencvenes években szintén zenekarnak indult, manapság, manapság mégis az ő szólóprojektjét takarja. Elektronikus breakpop egy gitárra, dobgépre, szintetizátorokra és egy samplerre, megfejthetetlen ritmusok, brutális basszusok, elképesztő energiák. Bármi megtörténhet a színpadon és valószínűleg meg is történik majd.

Felállás:

Arnold de Boer - gitár, ének, dobgép, sampler, szintetizátorok

Az A38 Hajó területére való belépéssel hozzájárulsz, hogy rólad a közönség részeként felvétel készüljön, és ez a felvétel nyilvánosságot kapjon. Részletek a házirendben.