Hongkongi köztes

Hongkongi köztes

Hongkongi köztes
június
11
kedd 17:00
kiállítótér

Hongkongi köztes

Válogatás John Choy, Linda C.H. Lai, Pálos György, Parázs Bianka, Waliczky Tamás műveiből.

Hongkongi köztes/Hong Kong In-Between

Magyar és hongkongi kortárs művészek munkáit mutatja be a jelen válogatás. Minden kiállító művész kötődik a hongkongi School of Creative Media/SCM művész- és művészetoktatói kolóniához, mely a City University of Hong Kong égisze alatt formálódik a 2000-es évek elejétől. Az intézmény feladata, hogy a globális jelentőségű kulturális központtá épülő Hong Kongban, a művészeti szcéna számára interdiszciplináris érdeklődésű, kritikusan gondolkozó, technikai médiumokkal dolgozó művészeket képezzen. A művészet és a tudomány, a hagyományos műfajok és az új média kísérletek köztes határterületein mozogva, lokális és a globális kulturális identitásokból építkezve az elmúlt években az SCMC kiforrott és kezdő művészei izgalmas műveket hoztak létre és mutattak be például a 2011/12-es Grand Opening Festival, This Slow That Fast: Animamix Biennale 2013/14 vagy az ISEA2016 kiállítás keretében.

Hong Kong politikai-társadalmi életében zajló strukturális változások, posztkoloniális és globalizációs folyamatok történelmi-társadalmi és egzisztenciális törésvonalai rajzolódnak ki a jelen kiállításon bemutatott műalkotásokban. A dokumentarista, virtuális és metaforikus mikromozgások és állóképek liminális határterületeket járnak be és mentális küszöbhelyzeteket tükröznek.

Linda C. H. Lai (Hong Kong) videóművész, a City University of Hong Kong/SCM egyetemi docense. Lai Non-Place. Other Place (2009, 13':45'') videója Hong Kongban és Makaóban 1991-2008 között felvett videónapló anyagából készült. Személyes, autoetnográfiai videoszekvenciák sora érzékelteti az átutazás-átsétálás-átrepülés-átlépés-áthaladás-áthajolás dezorientáltságát. Az antropológus Turner írja, hogy "a liminális személyek sem itt nincsenek, sem ott; a jog, a szokás, a konvenció és a szertartás által kijelölt és elrendezett pozíciók köztes területén helyezkednek el."  Az önvizsgálat a saját társadalom vizsgálata egyben. Lai Micro Narratives: a Visual Poem (2017, 14':50'') HD videója az 1999-2017 között született videonapló részletekből, különféle automata digitális kamera és mobiltelefon felvételekből, analóg és digitális fotók és kézirajzok, firkák, saját versek és automatikus írások felhasználásával készült.  Kép- és hangtöredékekből kialakított ritmusok mindennapi cselekedetekről, összeomlásról, hongkongi történésekről, megmozdulásokról szólnak. Hangsúlyos a női narratíva (l'écriture féminine) jelenléte.

John Choy (Hong Kong) fotográfus Lower Ngau Tau Kok Estate (2010) panorámafotó sorozata egy megsemmisítésre ítélt lakónegyed életét dokumentálja. A projekt bemutatásra került a 2011-es Grand Opening Festival keretében. Az 1960-as években Kwun Tong kerületben épült lakótelep egyike az un. resettlement épületeknek, melyeket eredetileg a kínai polgárháború miatt Hong Kongba menekült bevándorlók számára emeltek, olcsó bérotthonoknak. A lakásokban, üzletekben, közösségi terekben zajló történések a hongkongi mindennapok világának kaleidoszkóp-képe. Az intim betekintés a szociálisan nyitott és érzékeny Choy számára vált lehetővé. The Paradox of History: New Territories Frontier Closed Area (2015-2018) sorozat elkészítéséhez Choy az utóbbi években a hongkongi-kínai határvidékre költözött, hogy átélje és vizuális eszközökkel megragadhassa a társadalmi változások folyamatának liminalitását, a történelem reminiszcenciáit. 1951-ben hozták létre Hong Kong és Kína természetes határmezsgyéjétől, a Shenzer Rivertől délre fekvő 28 négyzetkilométernyi különleges zónát (Frontier Closed Area), hogy akadályt állítsanak a kínai bevándorlásnak. 2005-től a terület fokozatosan megnyílt, megközelíthetővé vált. Choy infravörös fototechnikával dokumentál, például a területen landolt angol double-decker busz-viskó maradványait, épületromokat, melyek japán megszállásról, kínából menekült özvegyasszonyok munkatáboráról, fogolytáborról, MacIntosh-forts megfigyelőállomásokról, egykori mezőgazdasági életről tanúskodnak.

Bianka Parázs (Budapest) a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) cserediákjaként töltött egy szemesztert a City University of Hong Kong/ SCM-ben 2018-ban. Hong Kong Diaries címmel, mintegy két tucatnyi színezett rajzot készített és mutatott be a helyszínen egy pop-up kiállításon. A Hongkongi köztes kiállításon látható ebből az anyagból néhány rajz, digitális fotókereten pedig a rajzokról, a Facebook-oldalon megjelent konnotált felvételek peregnek.  

„Sosem értettem igazán, hogy a kultúrsokk mit jelent, de ismerem az izgatottságot és az érzékelés tornádószerű állapotát, ami magával ragad, ha elhagyod a megszokottság köreit, és nyitsz valami ismeretlen felé. Az antropológusok liminalitásnak nevezik az átmenetet régi és új között. Itt a korábbi koordinátáid már nem segítenek, de az új struktúrák és keretek még nem álltak fel. Köztes helyzetben vagy.

Biankát, nem úgy tűnik, mintha sokkolta volna az, amit tapasztalt. […] Rajzai elidőznek a liminalitásban. Az általa használt vizuális nyelvet szabálytalan – néha kifejezetten szürreális – terek és befejezetlen részletek jellemzik. És persze az élénk színek, amelyek mozgásba hozzák a statikusabb képeket is.” – hangzott el a hongkongi kiállításmegnyitón a MOME ösztöndíjas, design-teoretikus doktorandusz, Schneider Ákos beszédében.

Pálos György (Budapest) filmrendező, fotográfus, egyetemi docens, 2012-2015-ig a City University of Hong Kong/SCM vendégoktatója. A Hong Kong University szociológia tanszékén megrendezett Stories of the Gay and Grey kiállításon mutatta be először hongkongi fotóit, zsánerképeket idős, homoszexuális férfiak közösségének néhány tagjáról, s mely anyagból jelen kiállításon egy válogatás látható. A homoszexualitás 1991-ig bűncselekménynek számított Hong Kongban, a 2010-es évekre mind Hong Kongban mind a szomszédos kínai Kanton városban önszerveződő csoportok alakultak a marginalitásban élő idős melegek/SilverDaddies egészségügyi és szociális problémáinak kezelésére. Bemutatásra kerül Pálos legújabb dokumentumfilmje, a Let the Dragon Out (2018, HD, színes, 74", Stereo). Ez a film 2019. június 13-án, a Ludwig Lounge programban kerül vetítésre a MÜPÁ-ban, 17.30 órás kezdéssel. Pálos írja saját filmjéről: "Egy elbizonytalanodott középkorú filmest Hong Kongba vet a szerencse, ahol rácsodálkozik korábbi életére. Új technikát tanul, nemzetközi környezetben kell helytállnia, s végül, de nem utolsó sorban beül a hongkongi magyar sárkánycsapat hajójába. Egy katartikus film arról, hogy mire képes egy ember, aki korábban már mindenről lemondott." A főszereplő színész, a rendező, a forgatókönyvíró, az operatőr egy személyben Pálos György. Autoetnográfiai megközelítésről és önreflexióról beszélhetünk, a vizsgálatnak azonban nincs tárgya, hanem célja van, a filmezés és a túlélés. Mindez meg is valósul a filmben, happy endként működik a Turner -i modell, miszerint az életkrízis-rituálék állanak egy elkülönülés, egy liminális és egy társadalomba történő visszailleszkedési fázisból. Az integrálódás és az áramlat érzését (flow), a hongkongi sárkányhajó csapatának communitas élménye váltja ki, majd a film is elkészül.

Waliczky Tamás (Hong Kong/Budapest) nemzetközi hírű médiaművész, 2010-től a City University of Hong Kong/SCM egyetemi tanára. A bemutatott Micromovements in Snapshots (2014) sorozatát hat animáció képezi. Hat hongkongi pillanatfelvétel vizuális elemeiből hozza létre Waliczky a mikromozgásokat. Az egyik állóképen például embertömeg kel át a zebrán, s minden átkelő a járás különböző pozíciójában látható. Waliczky ráfokuszál az egyes emberekre, és olyan sorrendben vetíti lépésüket, hogy a járás/átkelés illúziója jön létre.

A kiállítás felhívja a figyelmet a Hongkongban működő médiaművészeti kolónia mintegy tíz évnyi tevékenységére, melynek magyar tagjai és vonatkozásai vannak. Bemutatásra kerül a Közgáz Vizuális Brigád Future Cinema dokumentumfilmje (2013, 52'', HD video), ahol megszólal az akkori intézmény több kiemelkedő egyénisége, az alapító média művész Jeffrey Shaw is.

Szepesi Anna (Budapest/Tübingen) művészettörténész, kulturantropológus a kiállítás kurátora, aki Waliczky Tamás hongkongi művészeti projektjeiben művészeti tanácsadóként, kurátorként 2010 óta részt vesz.

Galériák

  • Hongkongi köztes/Hong Kong In-Between
    4

A helyszín

kiállítótér