Németh Róbert

Németh Róbert

Lehet ihletnek nevezni, lehet ajándéknak, de a művészetben a látszólag semmiből jövő jó dolgok mindig azt jelentik, hogy könnyeden, majdhogynem készen és boldogan érkezik, születik a tiszta, sallangoktól mentes alkotás. Igaz ez Németh Róbert első nagylemezére is, aminek elindításához elég volt egy sornyi jó szöveg a zenész kisfiától. „Egészen biztos, hogy rémesen nyálas, meg modoros lenne azt mondani, hogy ez a lemez ajándék, sőt, talán nem is lenne pontos ez a szó arra, ami történt, úgyhogy nem is mondom ezt – inkább az mondom, hogy a semmiből jött és itt van. Oké, nem pont a semmiből: olyan 18-20 éves korom körül írtam dalokat – szerencsére nem maradt nyomuk –, aztán még a HS7 elején is; van belőlük kettő a zenekar első lemezén, aztán később egy-egy versszaknyi szöveg, vagy egy-egy sor erejéig előjött ez a szenzibilitás, de semmi több. Amikor vége lett a Hevenynek, akkor sem terveztem, hogy saját lemezt csinálok majd, úgy tűnt a Pegazusok Nem Léteznek-tagságom bőven kielégíti a zenei ambícióimat. Fel sem merült semmi ilyesmi. Aztán idén tavasszal egyszer csak, egyik éjszaka írtam egy dalt a kisfiam egy jó mondata nyomán, ez lett a Meteor – gondoltam, mi lenne, ha felvenném. Aztán egyszer csak rám dőlt a többi dalt.”

Amelyek összességében egy olyan dalszerző-előadó albumot hoztak létre, ami ritka a magyar pop világában. Egyrészt tisztelegnek a dalszerző-előadó hazai hősei, a Cseh-Bereményi dalszerzőpáros, Víg Mihály és úgy általában is a Trabant/Balaton-dalok előtt, másrészt olyan zenei hangulatokat járnak körbe, amik szintén annyira hiányoznak a hazai palettáról: a lofis esztrád kamarapoptól a míves nagyzenekari hangszerelésen, a dreampopon és a folkos elágazáson át a csilingelős akusztikpopig terjed a skála. Ráadásul harmadrészt csupa remek előadó (a hatvanas évekből a Velvet Underground és a Beach Boys, a filmzenék felől John Barry, a kilencvenesekből a kevésbé harsány Beck, aztán twee-s Belle And Sebastian, a kamarapopos The High Llamas, az akusztikpopos Kings Of Convenience és Damon Albarn – főleg legutóbbi szólólemezének) ihletése hallatszik ki a közéleti megfigyelésekről és az élet apró örömeiről szóló dalokból, amelyek egy közvetlen és nagyon szép lemezzé állnak össze – többek közt az Esti Kornélból és a Pegazusok Nem Léteznekből ismerős Lázár Domokos és Takács Zoltán Jappán (ex-HS7, Soerii & Poolek) segítségének köszönhetően.

A Nincsen mozgás az eseményhorizonton dalai Budapesten először az A38 Hajó intim hangulatú, különleges panorámával rendelkező kiállítóterében csendültek, ahol Németh Róbert mellett a lemez több közreműködője is színpadra állt pár szám erejéig.

Lemezek
Nincsen mozgás az eseményhorizonton, 2016

Linkek