Marjai Judit kiállítása

A Hideg és Meztelen kövér hölgy sorozatában a nagy méretű festővászonra nyomott fotók az élet, a burjánzás, a dionüszoszi vadbáj és a húst leskelő halál egységes, flanc, szándék és olcsó hatásosság nélküli körtáncát lejtik a falon. A kiállítási anyag mintegy aranymetszési egyharmadát kitevő képekről egy fétikus fregoliról hidegkék fénybe fagyottan függő halott lények merednek a nézőre. Hideg, hatásos, határvidék. A kiállítás február 24-ig tekinthető meg.

A művészfotózást intenzíven nyolc éve művelő Marjai Judit kiállításait mindig jelentős visszhang kíséri.  Az egyszerre több utat bejáró művész korábban hol provokatív női vagy tabutémákat feszegetett, hol ismert embereket fordított ki látszatfelszínükből fotóival.  A 2006-ban megrendezett " Káder" kiállítás fotósorozatában az ismert írónőt, Karafiáth Orsolyát egy kádnyi húslevesben és más léthelyzetekben megörökítő fotók azonnal közforgalomba kerülő ikonikus képekké váltak. A 2009-ben, az utolsó napjaiban a halállal szembenéző Bacsó Pétert megörökítő felkavaró, festményszerű sorozat komoly visszhangot keltett és Marjait felkérték egy a  2009. Filmszemlét kísérő fotókiállítás megrendezésére.

Marjai Judit  képeivel, szövegeivel kilép a "hypertérbe": a kortárs művészek között talán a  legintenzívebben nyomult be a social media terepére. Rendkívül látogatott facebook és blog felületein  szinte folyamatos kiállítás zajlik,  interaktívvá teszi műveit és azok befogadását.

A mostani kiállításának anyaga teljesen új képekből áll.
A Hideg és Meztelen  egy alkotó beérkezésének kiállítása. Marjai új képei frissek és felkavarók. Kövér hölgy sorozatában a nagyméretű festővászonra nyomott fotók az élet, a dionüszoszi báj és a halál táncát idézik. A modell, a titokzatos M. óriás méretei és kövérsége szépséggé szelídül a képeken.  A kiállítási anyag mintegy egyharmadát kitevő további  képekről egy  fregoliról hidegkék fényben függő halott lények merednek a nézőre; egy hal, egy nejlonba csomagolt férfinő, egy kabuki álarcos menyasszony és egy letapasztott szájú nyúl. Fétis, szexualitás fagyponton.
Marjai Judit kiállítása: hideg, hatásos, határvidék.

Főbb kiállítások:

2005  Hét főbűn; Kuplung
2006 Káder; A38,   
2006 Bujaság; Verebics Kati festőművésszel közös kiállítás
2007 Mindennapi szentjeink     
2007 NöttönNŐ - Jelenetek a dologházból;  A38
2008 Halál a konyhában; Szófiai Magyar Intézet
2009 Enerva; a 40. Magyar Filmszemle hivatalos kiállítása, Uránia Filmszínház
2010 CsendÉlet
2011 Halál a konyhában;Werk Akadémia

Hideg és Meztelen - az esprit de finesse művészete

A Hideg és Meztelen kövér hölgy sorozatában a nagy méretű festővászonra nyomott fotók az élet, a burjánzás, a dionüszoszi vadbáj és a húst leskelő halál  egységes, flanc, szándék és olcsó hatásosság nélküli körtáncát lejtik a falon.  A kiállítási anyag mintegy aranymetszési egyharmadát kitevő  képekről egy fétikus fregoliról hidegkék fénybe fagyottan függő halott lények merednek a nézőre. Hideg, hatásos, határvidék.

Évek óta - inkább kisebb mint nagyobb rendszerességgel- kiállító művésznél jó eséllyel körülpontozható, stílusjegyekből a priori körülírható a várható "termés" - az irány, a jelleg, az összkép...Nem itt.

Marjai Judit korábbi kiállítási anyagaiból ( a szintén az A38 -ban rendezett " Káder", a " Hét főbűn" a Kuplungban, vagy a szófiai Magyar Intézetben installált " Halál a konyhában") egy több utat kereső, hol akcionista-idealista, hol  ismert embereket lágy szemmel-kemény csenddel látszatfelszínükből  kifordító "bulvárszürrealista" művész bukkant elénk. Aki tükrön át is lát, de rögtön irányítaná is figyelmünket, több szellemi réteget  titkos vizuális receptbe sűrít, de egyszerre fel is szeretné tálalná nekünk; aki könnyen reptet nehéz követ, de ki tudná hol áll meg?
Most itt. Megállni látszik. A Hideg és Meztelen egy alkotó beérkezésének kiállítása.

Blaise Pascal a megismerés két útját különböztette meg: az " esprit de geometrie" a matematikai szellem, az "esprit de finesse" az intuíció, megérzés szelleme; Marjai kétségtelenül az esprit de finesse művésze. A korábbi munkák mégoly érzékeny összhatása mögött (lásd Bacsó Péter halála előtt készült mementó-portréja) is nyomta, bökte belülről  a vásznat kissé a ráció, az elgondolás megértetésére irányuló akarat.

A Hideg és Meztelen kövér hölgy sorozatában ("alvó szépség") a nagy méretű festővászonra nyomott fotók az élet, a burjánzás, a dionüszoszi vadbáj és a húst leskelő halál olyan egységes, flanc, szándék és olcsó hatásosság nélküli körtáncát lejtik a falon, hogy itt rögtön a régi alanyi költő Tandori jut az ember eszébe, hogy úgymond:   "hogy zokogás kockázzon koponyádban, tört szemük dióverése." Majd csak jöjjenek, nézzék, aztán jól megrázza magukat. A testközeliről készült  kisebb képek a szépség ki nem taposott, új útját gyűrűztetik a szemünk előtt. S ha valószínűleg igaz, hogy nincs új téma a nap alatt, s pusztán a téma előtt hőkölve majd eszünkbe jut Lucien Freud, Botero, vagy néhány kísérletező kedvű klasszicista festő, akkor érdemes lesz máris eldobni a megértés mankóit,- ezek itt eredeti, erős dolgok, még a megengedhető allúziók, elődök előtt tisztelgő kikacsintás sem kísérti meg az alkotót. Ő, úgy tűnik, eldobta mankóit.

Volna még valami. Ellenpontként (folytatásként?) egy fétikus fregoliról hideg-kék fénybe fagyottan függő halott lények merednek a nézőre a kiállítási anyag mintegy aranymetszési egyharmadát kitevő nagyméretű vásznakról. A kövér hölgy által felkínált dionüszoszi misztériumból, amely valahogyan a test szabadságát ünnepli, kegyetlen gyorsan megindul az átváltozás: komor, kiürült, magyarázkodás nélküli átmenetbe kerülünk ahol a bő női testből bántó hidegben függő dróttorzó, a szexuális kihívásból kabuki álarcos, nejlonba csomagolt androgün hirdeti a történet végpontját.
Hideg, hatásos, határvidék: Marjai Judit megtalált egy  átjárót.

lásd még:

Valovi rap (Pavlovi lovi) cross-kultúrális rap a Való Világról

Kérjük, látogatás előtt egyeztessen a következő telefonszámon:+36 1 464 39 40!

Cím: A38 Hajó, Petőfi híd budai hídfő

További információk: Horváth Judit, művészeti vezető