Elektronikuszenei látványszínház: The Raveonettes

Az előadás sajátja az álomszerű, szomorkás világ, amiben a gigantikus hullámok nem meglovaglásra várnak - sokkal inkább elmossák a valóságot, és folyvást ostromolják az álom és ébrenlét közötti falat. Az A38 Hajó a kortárs táncszínház műfaji határokon átívelő, újító irányzatait bemutató sorozatában elektroakusztikus előadóművészeti projektek kerülnek bemutatásra. Az előadások kiemelkedően fontos eleme a speciális multimédiás díszlet, amely egyedi módon egészíti ki a zenei struktúrákat, valódi színházi-előadóművészeti élményt nyújtva.

The Raveonettes (DK)

A rock and roll-mániás dán fiatalember, Sune Rose Wagner valószínűleg élete legrosszabb döntését hozta, amikor a kilencvenes években az USA-ba ment szerencsét próbálni. Rengeteg helyen megfordult Seattle-től New York-ig, de zeneakaralapítási kísérletei rendre kudarcba fulladtak, így aztán néhány év próbálkozás után szégyenszemre és sikertelenül visszatért Dániába. Nyilván sosem gondolta volna, hogy alig két évvel később már diadalmenetben veszi be az Államokat, egy dán szőkeséggel, Sharin Fooval az oldalán, a vele kettesben alapított Raveonettes frontembereként. Igen, Dániából is lehet karriert csinálni.

Ehhez persze kellett a rendkívül dekoratív, és zeneileg is igencsak képzett Foo, akivel Wagner egészen különös, egyedülálló hangzásvilágot gyúrt össze. A mai napig azonnal felismerhető Raveonettes-stílus fő eleme az ötvenes-hatvanas évek rock and rolljának koszosabbik, „dirty” vonulata, monoton zuhogó dobokkal (mi több, dobgépekkel), visszhangos, kolompoló gitárokkal, sötét hangulatú, Cure-os, újhullámos poppal – mindez nyakon öntve a Jesus and Mary Chain meg a Sonic Youth noise-os, gerjedős hangzásával. A 2002-ben megjelent Whip It On erőteljes hangzásával és hozzá illő retrós borítójával, komor hangulatú, jórészt monokróm klipjeivel nagyon beletalált egy életérzésbe. Olyannyira, hogy a lemezmegjelenés után röviddel a Raveonettes már a CBGB-ben koncertezett, és a Blondie pruducerguruja, Richard Gottehrer is felfedezte magának. A Debbie Harry-kinézetű Sharin és a démonaival küzdő artrocker-imidzst nagyon hitelesen hozó Wagner igazi közönségkedvenc lett.

A „démonaival küzdő” kifejezés nem véletlen. A Raveonettes folyamatosan Sune Rose Wagner szenvedélybetegségeinek árnyékában dolgozott, és a duó hiába jelentette meg szinte évente jobbnál jobb nagylemezeit, a kétezres évek végére már sokan arról beszéltek, hogy a Raveonettes elfáradt. A legutóbbi 2011-es lemez már komoly kritkákat kapott, így aztán mindenkit meglepetésként ért, hogy a duó tizedik születésnapjára, 2012 nyarán elkészült Observator koncepciózusabb, dinamikusabb és ütősebb lett, mint amit valaha vártak volna a zenekartól.

Ha az Observator a visszatérés volt, az idén júliusban, teljesen váratlanul megjelent Pe'ahi ennek a visszatérésnek a megkoronázása. A híres hawaii szörfparadicsomról elnevezett album sajátos irányba viszi a Raveonettes zenéjét: a védjegyszerű visszhangos gitárhangzásba szörfrock és skater-punk elemek vegyülnek - azok napfényes oldala nékül. Álomszerű, szomorkás világ ez, amiben a gigantikus hullámok nem meglovaglásra várnak - sokkal inkább elmossák a valóságot, és folyvást ostromolják az álom és ébrenlét közötti falat.

A Raveonettes ennek a túlzás nélkül zseniális, egyedülálló hangulatú albumnak európai turnéján ejti útba az A38 Hajót, hogy a lehető leghozzáillőb környezetben, egy klasszikus klubkoncerten mutassa meg, milyen is a noise-zal és rock and rollal kevert baljós popzene.

A zenekar tagjai
Sune Rose Wagner: gitár, ének
Sharin Foo: basszusgitár, ének

Lemezek
Whip It On, 2002
The Chain Gang of Love, 2003
Pretty in Black, 2005
Lust Lust Lust, 2008
In and Out of Control, 2009
Raven in the Grave, 2011
Observator, 2012
Pe'ahi, 2014

 

Bokka (PL)

A Bokka kétségtelenül a legkülönlegesebb formáció a lengyel zenei színtéren. Az új együttes hírneves lengyel zenészekből áll, akiknek pontos kilétét azonban titokzatos űrruházatuk gondosan elrejti.

Mindössze annyit tudunk róluk, hogy díjnyertes zenészekből álló trió, akik minden egyes megnyilvánulási formájukkal a zenéjükre és a jelenre akarják felhívni a figyelmet a múlt és a személyiségeikből fakadó érdekességek helyett.
Nem csoda, hogy a legelismertebb, legszínvonalasabb lengyel kiadó, a Nextpop képviseli őket.

A titokzatosság romantikus ötlete a zenekar erőteljes és hű rajongói táborának a pozitív hírterjesztésével, valamint a kiadó gondos munkájával együttesen hatalmas közönségsikert hozott a zenekarnak Lengyelország-szerte.

A méltató, elismerő, rajongó kritikák egész sora a helyi és a nemzetközi médiában, teltházas bulikat és rangos fesztiválmeghívásokat eredményezett, köztük a lengyel  Open’er és az angol  The Great Escape fesztiválokra, ami szokatlannak mondható egy egészen friss produkció esetében.

A Bokka első nagy slágere a “Town Of Strangers” Mandy Parnell keverésének köszönhette hangzása tökéletességét, aki olyan sztároknak dolgozik, mint Björk, a Sigur Rós, a Depeche Mode vagy Paul McCartney. A szám videója több, mint egymilliós nézettséget ért el.

Fellépéseiket különleges fényhatások, videók, ruházat és zene teszik teljessé és egyedülálló élménnyé.
 

Az A38 Hajó területére való belépéssel hozzájárulsz, hogy rólad a közönség részeként felvétel készüljön, és ez a felvétel nyilvánosságot kapjon. Részletek a házirendben.